onsdag 4 juli 2007

Sa du att hon...?

Ett fint nybyggt hus, beläget på en pittoresk och lugn bruksgata, med tillhörande entusiastiska och glada nyinflyttade. Så hade jag tänkt mig mina nya grannar. Jag hade fel.

Det har flyttat in ett äldre par i det nybyggda huset mitt över gatan. Från min balkong har jag full insyn in i deras lägenhet. Skulle gissa att paret är i 70 års åldern, så jag trodde inte att de skulle ha så mycket att tillföra mina sporadiska men välbehövliga cigarettpauser. Från första dagen jag noterade att de hade flyttat in, har kvinnan gapat och fört groteskt mycket liv. Och personen som får ta emot hennes utbrott är hennes karl. För några dagar sedan såg jag denna kvinna, knäa och slå sin man. Såg jag i syne? Nejdå, efter en stund upprepades slagen. Jaha, då var det bara att ta upp luren och ringa polisen.

Jo, det är så att min granne... Jag blev runtkopplad. Berättade vad jag sett för tre olika personer, och hur reagerade polisen? Jo, genom att säga: Ja, vad som är våldsamt för oss kanske inte...? Sa du att hon...? De kanske har varit gifta länge... Ja, vi får se om någon mer ringer in. Jag frågade lite försynt om det då är helt ok att mannen, som förmodligen är dement eller liknande, får ta emot slagen även i fortsättningen? Och om de tycker att jag bör ringa igen om det trappas upp? Ja, det kan du göra. Jag har noterat att du ringt. Tack och hej.

Står med luren i handen, galet frustrerad och frågande. Vad hade hänt om det var kvinnan som blev misshandlad? Förmodligen hade polisen kommit inom 5 minuter. Den natten tokrökte jag på balkongen, och försökte vaka över djävulen förklädd till 70 årig kvinna.

Natten efter upprepades proceduren. Jag sprang ner till grannen under mig och berättade att kvinnan var på sin karl igen. Vi tog varsin telefon och ringde till polisen. Den här gången kom de efter ca en timme. Puh.

Enligt polisen handlar det om ett par som levt tillsammans länge. De har en lång historia, där allt inte står rätt till. Och att paret inte tänker sära på sig framgår tydligt. Nu kopplas soc in, och jag hoppas att de får den hjälp de behöver. Under tiden kommer säkerligen detta att upprepas.

Jo, ytterligare en helt absurd sak! Min granne, som tillsammans med mig gjorde en anmälan, hade gäster häromdagen. Hon blev helt paff när hon upptäckte att de blev iakttagna och fotograferade av kvinnan i det nybyggda huset på andra sidan gatan.

Kanske dags för mig att flytta, igen.

Inga kommentarer: